Slovenský pacient

Autor: Erik Lajtman | 20.2.2016 o 17:57 | Karma článku: 4,92 | Prečítané:  554x

Zdravotníctvo na Slovensku je veľmi „vďačná“ téma. Blížiace sa voľby denne generujú množstvo na slovo vzatých odborníkov, ktorí pomenúvajú problémy a sypú riešenia z rukáva. 

Kontrola, e-Health, DRG, akciovky, poisťovne, zisk, odvody, HDP....ani pozorný poslucháč, tobôž nie obyčajný človek, nerozumie problémom a skratky si obyčajne narýchlo vygúgli, aby nebol v diskusii outsiderom.

Obyčajný človek......a presne o neho ide.

Akosi vypadlo z diskusií a odborných monológov to podstatné, že zdravotníctvo je služba, ktorú organizuje štát pre človeka. Spoliehame sa na istoty. Jednou zo základných istôt je, že v prípade choroby bude o nás postarané. Poznáme telefónne čísla, cestu k lekárovi a do nemocnice. Máme to zakódované v pamäti ako kedysi cestu do školy či neskôr do práce. Rovnako ako tvár partnera či dieťaťa.

Počet ľudí, ktorí dôverujú zdravotníctvu klesá. Pri otázke „kto“ automaticky riešime, či niekoho konkrétneho poznáme, či máme známosť alebo známeho, ktorý niekoho v nemocnici pozná. Kohokoľvek. Anonymite neveríme.

Otázka „kde“ nás posadí k mobilu a hľadáme zdravotnícke zariadenie s najvyšším hodnotením. Kto robí hodnotenie? Mimovládne organizácie? Pacienti?

Podľa EHCI (Euro Health Consumer Index) sme sa v roku 2015 umiestnili v rebríčku zdravotnej starostlivosti na 24. mieste. Za nami skončila Litva, Maďarsko, Grécko, Srbsko, Albánsko..... Za skokana roka bola vyhodnotená Česká republika. Aktuálne 13. miesto.  

Elektronizácia zdravotníctva, najmä zavedenie on-line e-bookingu a viac-menej odstránenie čakacích listín katapultovalo Macedónsko za jeden rok z 27. na 16. miesto.

Krivka Slovenskej republiky od roku 2011 klesá....

Zdravotná starostlivosť je výsledkom tisícich okolností.  Opadané steny  ambulancie, nevrlá sestrička organizujúca čakáreň ako vojenský prijímač, lekár bez dostatočného záujmu o pacienta hypnotizujúci ručičku hodín, entuziastický mladý kolega blúdiaci v teórii a chorobopisoch. Nedivme sa.

Zle organizovaný manažment nedokáže skultúrniť zdravotnícke prostredie, ktorého budovy expirovali pred 30 rokmi. Sestrička za 550 Euro myslí skôr na nesplatenú hypotéku a nezaplatené šeky. Lekár po 230 odpracovaných hodinách za jeden mesiac na oddych, ktorý aj tak neprichádza. Občasná konfrontácia so zahraničím, s prístrojovými novinkami a so sofistikovaným manažmentom, kde je pacient kráľ a lekár anjel, ho dostávajú do kolien.          

Lekár je súčasťou tímu, rovnako ako sestra, inštrumentárka, pôrodná asistentka, ošetrovateľ a mnoho iných zdravotníckych pracovníkov. Sám neurobí nič. Bez súladu zúčastnených nikdy nedosiahneme želaný efekt účinnej pomoci.

Na prvom mieste musí byť človek. Pacient. Jeho zdravie, potreby, požiadavky. Rovnako ako jeho strach, nálady, nádej, zmierenie, utrpenie. Zdravotníci musia pomáhať. Je to ich poslanie. Dobrovoľná rehoľa naplnená pokorou. 

Zdravotnícky manažment a manažéri musia vytvoriť podmienky pre zdravotníkov, aby mohli dôstojne zastať svoju úlohu. Len vtedy sa pacient bude opäť cítiť človekom.

Drancovanie zdravotníctva, jeho zdrojov, pofidérne kšefty a biznis na tisíc spôsobov, predražené nákupy, netransparentné obstarávania, vymyslené kódovania a iné.....vytláčajú pacienta na okraj záujmu a robia z neho len prostriedok zisku. A z kvalitných lekárov a šikovných sestier  ohrozené druhy.

Jediný liek nevylieči chorý systém. Určite ale prvou tabletkou musí byť transparentnosť.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico bude opäť kandidovať na šéfa Smeru, s Kaliňákom útočili na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Čaplovič a Paška. Kandiduje aj Kaliňák.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?